En dom och en mätning är klar! En undersökning som visar vilka varumärken som beundras och inspirerar mest (läs mer). Att imagen hos dessa varumärken har ett högt värde och att det är tryggheten som är nyckeln till framgång.
Men med vårsolen kom också en annan dom ...
För precis ett år sen använde jag vårsolen som en visuell signal i en artikel om immateriella tillgångar hos Löfberg Lila och H&M. Jag avslutade med följande rader: " Av detta kan vi lära oss - om du inte tar kontrollen över dina visuella signaler på ett tidigt stadium och ser värdet i de immateriella tillgångarna, så kan du vara säker på att dina konkurrenter så småningom gör det."
Nu har det hänt igen ...
Företaget ExTe som säljer lastförankring till transporter har tidigare fått ett varumärkesskydd för färgen orange på sina stakprodukter. För att detta överhuvudtaget skulle gå igenom var man tvungen att begränsa skyddsomfånget rejält. Eftersom färgen har en funktion, är en signalfärg t ex på flytvästar och älgjaktens alla mössor.
Nu tyckte ExTe att företaget MittSverige gjorde ett intrång i deras färgrevir, eftersom MittSverige färgade alla sina skogsmaskiner orange. Och som ett brev på posten, kom stämningen.
Domen har nu kommit... den berättar att MittSverige stoppas att använda färgen orange på sina maskiner. Nu har dom överklagat och fortsätter hävda att färgen är en vanlig uppmärksamhetsfärg och att denna färg har inte samma nyans som ExTes.
Det är kanske är så, att man ska lägga till "läran om de fem sinnena" till själva juristutbildningen, eftersom detta område kommer bara bli större och viktigare. Men framförallt, som i detta fall, bör man skicka med en färgsticka med lagboken och berätta att ett revir är ett revir, och att allt utanför detta skyddsomfång räknas inte.
Läs även: AV / AV / VA /
2009-04-07
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar