2009-04-14

En krattad gång


"Det var en gång ... och den var krattad"
Under påskhelgen har jag sett Terry Gilliams film Bröderna Grimm. En saga om bröderna som levde ett rikt liv på andras pengar tills den dagen då de mötte sin överman.

Känner ni igen er?
Men det jag funderar över ... var ligger pudelns kärna! Är det för höga avgifter, löner och bonusar. Är det för högt risktagande, med transaktioner som inte syns och inte berättas för någon utomstående. Är det en slapphet i själva kontrollen och en oförmåga att se själva affären som erbjuds. Är det fel i själva finansiella systemet, hur den är uppbyggd eller att det är en framgångssaga. Är detta system viktigt ... tillför den något ... ser den till att vi alla får mat på bordet och får en trygg framtid?

Jag är uppvuxen på Bröderna Grimms sagor. Uppvuxen på deras dokumentation av en folktro som var uppbyggd på sagor. Sagor som vägvisare, vem som är
ond och vem som är god. Idag kan jag känna mig väldigt blind och tycka att själva samhället har krattat gången för det finansiella systemet.

Läs även: DN / DN / AV / VA / SVD / VA / AV / SVD /

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar