2009-04-01

MOMA och kanske NUG;s bror

New York Museum of Modern Art har "avskedat" sin byrå Happy Corp. Alltså, relationen mellan byrå och klient har brakat ihop. Två kulturer har mötts och krockat. Det blev en ordentlig dikeskörning.

Orsaken var en tunnelbanekampanj som användes som en pitch! 57 konstverk från MOMA skulle var med som intresseväckare. Byrån ansåg att det behövdes några tillägg för verkligen höja uppmärksamheten och då menar jag HÖJA den! Bl a så fick Mailyn ett "nose job" bandage. Det må så vara ... men det som fick relationen att haverera var att byrån inte berättade för MOMA vad de tänkte göra!

MOMA bröt direkt med byrån. De ansåg att byrån inte levererade exakt vad de ville ha. Att kampanjen bara var en uppmärksamhet för uppmärksamhetens skull. Att MOMAs logotyp missbrukades.

Vad ska man säga? Endera var briefen som vanligt en totalkatastrof och byrån vågade inte ställa obekväma frågor. Eller så visar byråvärlden återigen sin förmåga ... att vara en dålig lyssnare. Eller så har byrån låtit uppmärksamheten styra och gå före själva affären. Döm själva!

Som grädde på moset ... har även Happy Corp meddelat att de kommer sälja ut de "nya konstverken" till högstbjudande.





Läs även: Resumé / Resumé / Resumé /

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar