2009-04-21

Det krävs ruter


Vem minns inte förnimmelsen av en Puckstång med vaniljsmak? Eller en riktigt nygräddad vaniljbulle?
Förnimmelse och av något som var på riktigt ... smaka på det! Äggulor och en vaniljstång var hemligheten och orsaken till att Puckstången och vaniljbullen smakade som den gjorde.

1985 sålde Arla varumärket och företaget GB till Unilever och då verkar det som att smaktillsatserna gjorde sitt intåg i vår glass och våra livsmedel. Detta är naturligtvis en hypotes, men "Pucken" smakade inte som förr efter detta datum. Efter några år så slutade Unilever att tillverka Puckstången, eftersom den sålde inte tillräckligt ... kunderna hade gett sin dom!

Idag så känner jag, att jag har ett enormt ansvar gentemot min dotter. Att hon inte ska bli uppfödd på kemikalier och tillsatser. Men det är stora krav som ställs på mina tunna axlar. Jag måste ha mycket starka glasögon för att kunna läsa den finstilta texten. Ha en fullständig koll på alla E-siffror. Få henne att förstå att hon stoppar i sig en mycket näringsfattig skolmat ... för mina skattepengar. Att jag behöver mer tid för att göra all mat hemma från grunden. Förstå att det är skillnad på smör och margarin ... skillnad i smak och förnimmelse! Jag måste ge henne möjligheten att kunna föra förnimmelsen vidare till sina barn och vänner. Få henne att känna vad en vaniljstång och några äggulor kan göra för att få känna något på riktigt!

Men jag är glad, eftersom jag skulle inte klara detta ensam. Jag har en förebild i Carola Magnusson, som naturligtvis fick pris av Ruter Dam. Tack Carola för att du hjälper mig!

Läs även: SVD / SVD / SVD / VA / SVD / DN / DN / SVD / DN / SVD /

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar