2009-02-03

Ett lampa som både ger ljus och värme

Glödlampan håller nu på att gå i graven. Varmt gult ljus och värme i lägenheten är nu ett minne blott. Lågenergilampans kalla blåa ljus gör nu sitt intåg. Allt detta gör vi för vår miljös skull, men varför har det informerats så dåligt om alla bieffekter, för oss själva och vår hemmiljö, som kommer med denna övergång?!

- Lågenergilampan har samma skadliga strålning som de gamla lysrören.
- Den ger ifrån sig en radiofrekvent strålning samt ultraviolett strålning och ozon, som troligtvis kan ge oss migrän och starta epileptiska anfall.
- Det är kvicksilver i lampan och går en varm lampa sönder så sprids en gas i rummet.
- Du ska sedan inte använda dammsugaren eftersom du kan sprida kvicksilvret.

Jag må vara en dålig och inte en upplyst människa! Allt detta har helt passerat mig, om man nu har kommunicerat det? Jag går sedan på ett seminarium, blir upplyst, känner mig fånig och ser ut som en fågelholk. På seminariet pratades det mycket gott om glödlampan och den positiva effekt som den har för individens hälsa och välbefinnande. Om den otroligt starka lobby, som har satt igång denna process och försatt oss i denna valsituation.

Då slår det mig ... jag kanske inte är ensam som har missat det här med lågeneriglampan!?

2 kommentarer: