2009-02-02

Ljusmagins mästare



Vad händer när ljus integreras och samspelar med andra material? Vad händer när ljuset passerar genom kristall, gas eller flytande vätska? Kan alla miljöer ljussättas och behöver alla miljöer verkligen ljussättas?

Jag var på Future Design Days och fick möta designers som arbetar gränsöverskridande med vetenskap, konst, kultur och business. Jag fick möta Ingo Maurer som i 40 år har provocerat och på ett utmanande sätt visat hur man verkligen kan använda ljus. Jag fick möta Mauritz Waldemeyer som berättade och visade sina mekaniska och självlysande klänningar för Hussein Chalayan i kollektionen One Hundred and Eleven. Naturligtvis fick jag möta fyra stycken till.

När man kommer hem efter dessa kanonader av intryck och livsupphöjande injektioner av skaparkraft. Är det svårt att verkligen säga ... vad var det som var bäst!? Själv är jag barnsligt förtjust i själva drivkraften, hos människor och i projektet. Det gör att jag lätt fångas av själva designprocessen. Vad är det som händer och vad är det som gör att det blir som det blir!

Här har jag fångat upp några korta och distinkta ord från dessa ljusmagiker. "Att se saker och ting utan att se det." "Måste ljus var ljust ... varför inte svart". "Först kommer upplevelsen, sedan kommer material, form och teknik". "Try and error - är viktigt". "En blinkning av ett öga kan vara en inspiration och idé". "Skapa genom att leka". "Designprocessen är som en hjärnorgasm".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar