2009-02-19
4 tjejer och 1 kille
Var igår kväll på ett semiarie och lyssnade på Per Holknekt, Odd Molly.
Seminariet handlade om affärsidé och finansiering. Per tackade fyra tjejer och en kille, för att det är de som har sett till att Odd Molly står där de står idag.
- Tjejen på socialkontoret som trodde på honom och såg till att han fick kapital och kunde få en rehabilitering för sin grova dikeskörning i alkoholens dimma.
- Tjejen han slumpartat mötte på sitt första jobb efter denna härdsmälta. Hon designern, som tillsammans med honom förverkligade att Odd Molly såg sitt ljus.
- Tjejen som han mötte under sina tidiga år som skateboardproffs. Hon som troligtvis med sin integritet står som förebild till varumärket. På en fråga så nekande han till att denna tjej hette Molly.
- Tjejen från Tyskland som under deras första mässa kom in i deras 6 kvm stora monter. Hon berättade att hon ville lansera deras varumärke i Tyskland, men hade inga pengar, ingen mode erfarenhet, inga butikskontakter och att de inte skulle stirra sig blind på att hon "bara" var 19 år. Idag har hennes verksamhet 15 anställda.
- Killen (den 13:e finansiären som frågades) som såg personerna bakom varumärket, att det var dom som var styrkan och den bärande kraften. Han vågade satsa 300 000 kronor mot 30% i företaget och med dom pengarna fick de möjligheten att skapa sin första kollektion.
Nu kan man alltid undra hur mycket som är friserat i denna berättelse, men en god historia är det! Men som i allt varumärkesbyggande, så har alltid en god historia en hedersplats. Om man nu tillåter det och naturligtvis har något att berätta som har en sanningshalt!
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar