2009-02-02

Humorn som bondfångare


Inom filmen finns det tre saker som beteendemässigt fångar in och är igenkännande för oss alla.
Humor, barn och djur!
Men eftersom en filminspelning är en kostsam historia, följer ett manus och ett storyboard. Är det viktigt att det inte finns med några störningsmoment. Något som inte går att kontrollera. Därför är barn och djur sällan med och är dom det så är dom helt och hållet animerade.
Då har vi humorn kvar!

Något som jag har märkt och sett förändras under en längre tid hos den svenska reklamfilmen. Är det utbredda humortricket - att skoja på en individs bekostnad.
Det startade för ungefär 20 år sedan. Ett exempel och resultat av detta trick, kommer här: Någon sitter fast, en person lägger märke till hans situation. Frågar "Behöver du hjälp? Får svaret "Jaa..." Han säger då " Ring Poolia".

Jag tror mig kunna se en skiljelinje just efter Roy Anderssons Trygg Hansa filmer, eller denna från Handelsbanken.



Den här filmen är fantastisk och ligger verkligen i tiden. Här har humorn en väldig styrka och kraft, men då gäller det verkligen att hitta en person som enkelt och visuellt kan berätta den. Jag undrar om folket från banken förstod att en god historia aldrig dör, om jag känner Roy rätt så är han fullständigt medveten om det!

När det nu gäller att använda humorn på ett annat sätt ... att skoja på en individs bekostnad ... så kan man ställa sig frågan:
- Förstår företaget filmens kraft och vad den kan ställa till med, förutom att sälja produkten.
Anser ledningen att företagets- och produktens värdegrund ger tillåtelse att skoja på en individs bekostnad, en sorts cynism.
Har företaget detta synsätt, så ska man godkänna filmen, annars betecknar jag filmen som ett klart bondfångeri.

Vad kommer att hända framöver?
Jag tror att vi kommer i humorns tecken få se mer av dataanimerade barn och djur. Titta bara på den Räkost-filmen! Eller Cadbury!! Barn och djur säljer! Kan sedan produkten rida på detta konstaterande ... go for it!
Men företagsledningen bör ställa sig frågan om detta uttryckssätt ingår i företagets värdegrund!?


Läs även: SVD / SVD /

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar