2009-03-23

Uppfattningens olika lager

Undersökningen ”Säljindikatorn” har presenterats för tredje året i rad. 65 miljarder investerades i reklam i fjol. Färre än hälften av de svenska börsbolagen mäter effekten av sin marknadskommunikation. Detta är hemskt, men har nog sina orsaker, eftersom kommunikationens roll och perspektiv hanteras på olika sätt i alla företag.
- I många styrelserum och ledningsgrupper finns det ingen plats för någon kommunikatör och relationsbyggare.
- I många företag finns det ingen kontroll över omvärldens uppfattning på verksamheten, dess produkter och tjänster samt personalens bemötande.
- I många företag pratar inte informations-, marknads- och försäljningsavdelningarna med varandra.
- I många företag kan man utläsa kommunikationens betydelse på hur man hanterar sin personal, sina kunder, aktieägare och partners. Hur ser målgruppsindelningen ut, vem ligger först i kommunikationens förrum. Vilken byrå väljer man för att få kontroll på sin egen och omvärldens uppfattning.

Läs även tidigare inlägg och artikel: Ingen reklam, tack / Immateriella tillgångar / Resumé

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar