2009-03-02

En bil är inte en bil

Bo Edvardsson, Centrum för tjänsteforskning, är en modig person! Varför? Jo, han talar klarspråk och säger något som vissa inte vill höra.
- Att en bil är inte en bil utan ett transportmöjlighet och en körupplevelse.
- Att marknader och konkurrens handlar ytterst om kundernas val.
- Att en bil måste svara upp mot kundernas krav och värderingar både när det gäller pris, prestanda, design och miljöansvar.
- Att kunderna ska vara samarbetspartners i de lösningar som tas fram. Att lösningar styrs underifrån, inte uppifrån.
- Eftersom i princip alla OECD-länder är tjänsteekonomier, så borde alla lösningar ha en tjänstelogik och ett värdeskapande. Inte vara ur en produkt- och produktionslogik som sätter fokus på produkterna.
När tror du att vi kommer att se en bilindustri eller en bank med ett starkt värdeskapande ur ett kundperspektiv?!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar