2009-03-18

Etikens olika lager

AMF bör inte ha det så svårt att agera i denna fråga eftersom verksamhetens etik regleras i ett policydokument. De bör ganska snabbt få rätsida i och på händelser som påverkar omvärldens syn på företagets agerande.
Tittar vi generellt på detta, så blir problemet större och svårare när vi går ner i skikt tre och två i verksamheten ... själva individen och kulturen.
- Redan vid anställningen har man missat att individen inte har den etik och moral som företaget står för. Personalavdelningen har inte gjort sitt jobb eller ledningen har inte berättat vad och hur de bör jobba.
- Själva tjänsten kräver en speciell människotyp, som gör att solglasögonen måste på i vissa lägen, för att kunna genomföra affären.
- I företaget finns det redan alltför många personer som har en annan syn på vad företagets etik och moral står för. Dom har sedan lyckats sprida den under många år i fikarum och på firmafester.
- Det finns en skiftande syn hur man ska agera gentemot företagets kassako ... kunden.

Det finns mycket att göra när man tar ut bonusar fast omvärlden har en annan syn eller att personalen får gå förbi kön och inte behöver vänta i två månader som kunderna måste göra.


Läs även inläggen: Röd eller blå / Lite MYCKET att leva för / Vems fel och vems rätt / 30jan Dagens självkännedom
eller artiklar i Resumé / Resumé / SVD / DN

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar