2009-05-08

Insättning och utlåning


Vad är en bank?
Wells Fargo och Morgan Stanley vill få in mer pengar från allmänheten (mer). Alltså, så man kan bli och vara en bank värd namnet ... en som tjänar pengar på utlåning av insatta pengar.

Det händer ibland att jag drar mitt strå till stacken och använder min lokala banks insättningsautomat. Det är inte lätt, eftersom det finns bara en och dessutom är kön alltid enorm. Istället finns det fem uttagsautomater. Det gör att jag undrar om fördelningen är ett synsätt och resultat av något ... eller kanske ett svar?

I går kväll fick jag ett mejl från en av mina bloggläsare, Hannes. Han skickade över en bild (se ovan) på en automat i Lund. Den ger tillbaka en tia på insatt femma. Jag tackar dig Hannes för din respons och ber dig snällt mejla adressen och automatens läge till dessa två stora amerikanska banker. Eller om du är patriot ... skicka den till Swedbank eller SEB!

Läs även: SVD / SVD / SVD / Veckans Affärer /

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar