Hugo Hansén tycker jag har på ett bra sätt formulerat designprocessens baskrav (vi har tidigare jobbat tillsammans och nu är han teaterregissör på Stockholms Stadsteater).
Det krävs ett mod, en medvetenhet och nyfikenhet.
Modet att stå för något, att inte vara allmän, att ha en mänsklig personlighet. Att lita på sin identitet och inte försöka kopiera det man tycker är modernt eller snyggt, eller det man tror att den andra vill ha. En uppriktighet som möjliggör en hållbar relation.
Medvetenhet. För att kunna stå för något, så måste man ha självkännedom. Veta sina styrkor och svagheter. Veta vem man är, vad man vill med sig själv och sin verksamhet. Varför man behövs på en marknad, vilket utrymme man fyller ut. Veta hur man uppfattas av andra och hur man kanske borde uppfattas. Nyfikenheten är själva motorn. En vilja att röra sig framåt, ett behov av att kommunicera, en lust till berättandet. Ett ärligt intresse i sig själv och andra. I verksamheten, i medarbetarna och i dem man försöker nå.
Designprocessen används väl när man ska tillsammans med företaget ta fram en ny eller ska förbättra en gammal produkt? Jag tycker att det är konstigt att du bortser från detta.
SvaraRadera