2009-01-15

Förmågan att lyssna



Jag vet inte hur ni reagerar på allt som sägs och skrivs om krisen i bilindustrin.
Min reaktion är i alla fall ... en förundran ...

Titta på alla bilannonser, alla reklamfilmer och ute på stan ... den ena bilen är den är den andra lik ... var är det unika?! Men det kanske ska vara så .. en bil är en bil ... that´s it!
Men då är frågan ... måste det finnas så många? Det är kanske det som händer ... några måste bort?! Eller ... så har man förlorat något på vägen?

Ni har säkert hört historien om Lexus, ett varumärke i Toyota koncernen. Jag vet inte om den är sann eller om det är en hörsägen, men det är en bra historia och en mycket intressant berättelse.Toyota ville skapa en lyxbil och komma in på den amerikanska marknaden. På den tiden uppfattades inte Toyota för lyx och det gjorde att bilkonceptet krävde ett nytt varumärke, på så sätt skapades LEXUS.Produktionsapparaten hade man. Duktiga ingenjörer, en hängiven ledning och personal likaså. Det avgörande och viktiga var nu att lyssna på kundens behov och önskemål.Man började med en nulägesanalys och skannade alla varumärken i lyxbilssegmentet. Sedan skickades ett stort antal ingenjörer till USA där de tog anställning hos målgruppen som poolskötare, hemhjälp, chaufför, kock m m.

De iakttog, registrerade, lyssnade, fotade och antecknade. Samlade ihop informationen och åkte tillbaka.
Det är kanske detta bilindustrin har förlorat?
Förmågan att lyssna, men kanske också ... ödmjukt lyssna?!
Lyssna på konsumentens behov, marknadens behov och jordklotets behov?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar