2010-03-15

Upptäcksfärd


Insiktsfull nyfikenhet
Jag känner mig som en relik när jag läser om Urban Exploration.
Ni ska bara veta hur många tunnelsystem som utforskades för 45 år sedan i Skellefteå. Vi var fem grabbar, ibland färre och ibland fler, det spelade ingen roll hur många vi var, bara vi gjorde det. Vi hade alla en stor portion överskottsenergi, men framför allt en enorm nyfikenhet och hunger på något nytt och spännande. Det hela fick ett brått slut när vi en dag hamnade på bårhuset ... vi hade utforskat hela sjukhusets kulvertsystem och hamnade tyvärr helt plötsligt i en katakomb. Där låg dom på rad med vita skynken, konturerna berättade en hel del. Men vem vågade ... när draperingen föll mot golvet, sprang vi alla därifrån med en gällt skrik över våra läppar.
Smakfull upptäckt
Förra veckan packades min frys med sex kilo ekologisk nygjord korv, min hunger och nyfikenhet hade lett mig till en korvkurs hos Taylor and Jones på Hantverkargatan (Sthlm). När jag stod där och famlade med istret och kände dofterna, gick mina tankar tillbaka till lilla lokala Holmlunds Charkuteri i Byske, dom gjorde fantastiska korvar men hade framför allt spännande och lockande lokaler.
Naturligtvis fick denna inrättning ett smygbesök av oss grabbar, nyfikenheten och energin hade slagit till igen ...
men även denna gång slutade detta gällt ... vi hade inte räknat med vad en slaktpistol kunde åstadkomma ...

Bild: UK paviljon, Shanghai World Expo 2010

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar