2010-08-30
Töjbart
Wanja Lundby-Wedin och Ilija Batljan anser i dagens SVD att "En offentlig upphandling omgärdas av detaljerade regler ... och syftet är att medborgarna ska få valuta för sina pengar ... och ska bidra till en positiv utveckling för de egna medborgarna och lokala företag."
De använder även en LO-rapport som grund när de också påpekar att "... man är alltför försiktig när det gäller social hänsyn och priset ges alltför stort utrymme ... en offentlig upphandling får inte reduceras till en process i syfte till att hitta det lägsta priset på varor och tjänster."
Allt detta är kanske något motsägelsefullt, men dock så speglar artikeln och deras tankegångar mycket av den verklighet och frustration som uppstår hos ett tjänsteföretag när regler och prissättning i upphandlingen utgår från att det är skruv och spik som ska inhandlas. Det verkar som att det inte finns ett värde och någon efterfrågan av kvalitet och intresse av ett företags erfarenhet och kunskap. Ett människokapital, som inte är ett uns värt ... kanske om det går att väga ...
Bild: Traffic Light av Li Ming
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar