2009-12-04

Kulturkrock


Krock eller Krasch
Det här är logotypen för Kina´s största kaffekedja och av förklarliga skäl blev dom stämda av Starbucks 2005. General Motors gjorde detsamma 2006, men då gällde det snarlika namn, mellan deras bilmärke Chevy och bilföretaget Chery Automobile. Japanska Honda ligger också i dispyt med kinesiska bilföretaget Hogda. Amerikanska Wal-Mart tycker också att Kina´s största retailkedja Wumart parasiterar på deras namn. Varför?
Baidu, Kina´s svar på Wikipedia, och dess grundare William Chang förklarade under World Wide Web Consortium 2008 att orsaken är både affärsmässig och kulturell " There is, in fact, no reason for China to use Wikipedia ... It´s very natural for China to make its own products." Lycka till Volvo och Saab!

Läs även: SVD / SVD / SVD / SVD / SVD / DN / DN / DN / Veckans affärer / Affärsvärlden / Veckans affärer / DN /

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar